تفاوت ui و ux چیست، در دنیای دیجیتال امروزی از نرم افزارهای مختلف استفاده کرده‌اید. احتمالا با سیستم‌هایی مواجه شده‌اید که با وجود این که ظاهر زیبایی دارند، اما کار کردن با آن‌ها بسیار سخت است و برعکس.

این موضوع به مفاهیم ui و ux اشاره می‌کند. اگر از دسته افرادی باشید که به فناوری علاقه‌مند هستید، حتما نام UI و UX را شنیده‌اید.

این واژه‌ها در حوزه آی تی بین طراحان سایت و اپلیکیشن به طور مکرر تکرار می‌شود.

در این نوشتار بیشتر درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد و به سوالاتی نظیر «تفاوت ui و ux چیست» پاسخ می‌دهیم.

قبل از آن بهتر است تعریف دقیق این اصطلاحات را بدانید، پس تا انتها با ما باشید.

تفاوت ui و ux
تفاوت ui و ux

UI چیست ؟

(UI (User Interface یا رابط کاربری به کاربران امکان استفاده از دستورات متنی را برای ارتباط با سیستم عامل یا نرم افزارها می‌دهد. در واقع می‌توان گفت ui برای ارتباط بین یک برنامه و مشتری استفاده می‌شود.

این رابط راهی را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند بهتر با برنامه تعامل داشته باشد و معاملات، فرآیندها و کارهای مورد نیاز خود را انجام دهد.

UI به طراحی بخشی از نرم افزار می‌پردازد که بیشتر جنبه گرافیکی دارد. نحوه آرایش ظاهر هر قسمت برای جلوه دهی به سایت یا اپلیکیشن توسط این طراحان مشخص می‌شود.

پیاده سازی طراحی رابط کاربری به کمک برنامه نویسان Front-end و گرافیست‌ها صورت می‌گیرد.

ظاهر منو، رنگ دکمه جستجو و باکس بنرهای تبلیغاتی مثال‌هایی از رابط کاربری هستند. طراحی ظاهر نرم افزار به اندازه‌ای حائز اهمیت است که ارتباط زیادی در کسب اعتماد کاربران دارد.

مقاله مرتبط با موضوع : طراحی سایت ساری را میتوانید مطالعه کنید.

UX چیست؟

(UX( User Experience به طراحی تجربه کاربری اشاره دارد. کاربر هنگام کار کردن با اجزای مختلف وب سایت طراحی شده با این رابط،، باید احساس راحتی کند.

همچنین جوانب تعامل کاربر برای هر قسمت از سایت نیز مشخص است، سایت ایجاد شده باید به گونه‌ای باشد که کاربر احساس آسودگی کند.

علاوه بر این به هر بخش آن به راحتی دسترسی داشته باشد، جنبه دیگر UX نیز هدایت درست به صفحات مورد نیاز و مدیریت کاربر است.

این که تصمیم بگیرید فیلدهای منو و باکس جستجو در کدام قسمت صفحه باشند نمونه­هایی از UX هستند.

آیا می­دانید تفاوت ui و ux چیست؟

تفاوت ui و ux چيست

تا این بخش از نوشتار با مفاهیم این اصطلاحات آشنا شدید، اما برخی مواقع ممکن است این دو را با هم اشتباه بگیرید. در واقع می‌توان گفت بزرگترین تفاوت آن‌ها این است که ui ظاهر سایت را طراحی می‌کند، اما ux به نیازهای کاربر می‌پردازد.

احتمالا تا به حال از فیلترهای سایت‌ها برای خرید اینترنتی استفاده کرده‌اید و بهتر این موضوع را درک می‌کنید.

مثلا اگر بخواهید فیلتر برای محصولات قرار دهید تا کاربران راحت‌تر و سریع‌تر محصول مورد نظر خود را پیدا و بررسی کنند.

ظاهر فیلترها در سایت با ui در ارتباط است، ولی تعداد گزینه‌های هر فیلتر و نحوه قرارگیری آن در صفحه به مفهوم ux اشاره دارد.

با این حال می‌توان گفت آن‌ها جدایی ناپذیرند و مکمل هم هستند و هر دو در طراحی و زیباسازی نرم افزارها تاثیر دارند.

فقط با داشتن آن‌ها می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و به اهداف مورد نظر خود برسید.

امیدواریم در این ساعت از مقاله تفاوت ui و ux در چیست کاملا بهره برده باشید، نظرات و سوالات خودتان را میتوانید از طریق گذاشتن نظر برای ما ارسال کنید.