افزایش نرخ تبدیل سایت یا CRO، موضوعی است که بازدید کنندگان سایت شما را تبدیل به مشتری میکند و در اصطلاح نرخ تبدیل سایت شما بالا می رود. در این ساعت میخواهیم به موضوع مهم نرخ تبدیل سایت یا Conversion rate بپردازیم. با ما همراه باشید.

Conversion rate optimization
Conversion rate optimization

Conversion rate optimization یا CRO به معنی بهینه سازی نرخ تبدیل سایت است، به طوری که بتوان بازدید کنندگانی که وارد سایت شما میشوند، به مشتریان واقعی تبدیل شوند و یا عملی که شما میخواهید را انجام دهند.

همه ما چه در فضای کسب و کار واقعی و چه در کسب و کار مجازی، در نهایت به فروش فکر میکنیم.

یک مدلی وجود دارد تحت عنوان AIDA که از کلمات Awareness، Interest، Decision و Action می آید که مشتریان شما در ابتدای ورود، 4 مرحله زیر را پشت سر میگذارند.

  1. آگاهی از برند
  2. علاقه‌مندی به محصول شما
  3. تصمیم‌گیری
  4. خرید نهایی

کار اصلی شما بهینه سازی 4 مرحله بالا است که درصد بالای بازدید کنندگان وب سایت خودتان را به مشتری تبدیل کنید. برای اینکه به راه افزایش نرخ تبدیل سایت برسید باید هوشمندانه عمل کنید.

تفکر اشتباه

اکثر مدیران سایت ها این تفکر را دارند که برای فروش بیشتر باید بازدید بیشتری برای وب سایتشان جذب کنند. ولی این مورد، 50 درصد کار است.

فرض کنید شما دو وب سایت دارید، برای یکی از سایت ها کمپین تبلیغاتی همزمان می روید.برای یکی از سایت ها 1000 نفر وارد سایت میشوند ولی 10 نفر تبدیل به مشتری می شوند و آن یکی وب سایت 500 نفر وارد سایت میشوند ولی 50 نفر تبدیل به مشتری می شوند. مشکل کار کجاست؟

پس بازدید بالا نشان دهنده فروش بیشتر شما نخواهد بود و موردی که مهم است، بهینه بودن نرخ تبدیل سایت شما است که چقدر کاربران را مجاب به تصمیم گیری و عمل کنید.

محاسبه نرخ تبدیل سایت

قبل از اینکه سراغ راه های افزایش نرخ تبدیل سایت برویم، ببینیم نرخ تبدیل چگونه محاسبه میشود.

۱۰۰ * (تعداد بازدید کنندگانی که اقدام مورد نظر را انجام داده‌اند) / (تعداد کل بازدید کنندگان) = نرخ تبدیل

راه های افزایش نرخ تبدیل سایت

1- افزایش سرعت

سرعت سايت
سرعت سايت

بحث سرعت وب سایت یکی از مباحث های مهمی است که ما در اکثر مقالات مثل صفحه طراحی سایت در رشت اشاره کرده ایم. واقعیت امر این است که کاربران برای لود سایت شما منتظر نمی مانند و به راحتی به سراغ سایت دیگر میروند. بنابراین روی سرعت سایت خود کار کنید و لود آن را زیر 2 الی 3 ثانیه بیاورید.

2- سئو وب سایت

همیشه ما به نتایج اول گوگل اعتماد بیشتری میکنیم تا نتایج صفحه دوم و سوم. از این رو اگر شما در نتایج اول گوگل باشید نرخ تبدیل بازدید کنندگان شما افزایش پیدا می کند.

3- طراحی ریسپانسیو صفحات سایت

با توجه به اینکه اکثر جستجو ها وب گردی توسط موبایل در حال انجام است، شما باید بتوانید صفحات سایتتان را طوری طراحی کنید که در دستگاه های موبایل، ریسپانسیو باشد تا کاربران با سایت شما تعامل بگیرند.

4- خوانایی مناسب متن

دقت کردید که ما در استوری ها اینستاگرام، متن هایی که در کتاب وجود دارد و… اگر متن مورد نظر خوانایی خوبی داشته باشد، از ابتدا تا آخر را میخوانیم. پس در سایت شما هم این موضوع صدق می کند که باید خونایی خوبی را لحاظ کنید که کاربر تعامل بگیرد.

5- تولید صفحات درباره ما و تماس با ما

همه ما مایل هستیم بدانیم، سایتی که میخواهیم از آن خرید کنیم چه کسی مالک است؟ سابقه آنان چند سال است و مایل به خواندن بیوگرافی آن مجموعه را داریم. بنابراین به جهت اینکه کاربران شما اطمینان خاطر خوبی بدست بیاورند حتما صفحات درباره ما و تماس با ما را به شکل ویژه خوبی طراحی کنید.

6- ایجاد قابلیت پشتیبانی

اگر خودتان را جای مشتری بگذارید به تمام موضوعات می رسید. من از مجموعه ای خرید میکنم که شماره تماس داشته باشد. شما از مجموعه ای خرید میکنید که بتوانید سوالات خودتان را سریع بپرسید. شما از مجموعه ای خرید میکنید که…، تمامی جواب ها به افزایش نرخ تبدیل سایت خودتان ختم میشود.

7- دارا بودن نماد اعتماد الکترونیک

این مورد را هم با سوال بالا جواب بدهیم بهتر است. من از مجموعه ای خرید میکنم که نماد اعتماد داشته باشد. من از مجموعه ای خرید میکنم که معتبر باشد.

8- استفاده از تخفیفات

ارائه دادن کد های تخفیف، قرار دادن تخفیفات زمان دار بر محصولات تصمیم گیری بازدید کنندگان شما را سریعتر میکند.

از شماره های بالا امیدوارم کلیت کار را متوجه شده باشید.

ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

ابزار hotjar

hotjar
hotjar

این ابزار به رفتار مخاطب دقت میکند که کدام قسمت از صفحه وب سایت را کلیک میکند و در کدام قسمت ها بیشتر اسکرول میکند و همینطور چقدر زمان در هر صفحه سپری می کند. این ابزار یکی از ابزارهای معروف است که می توانید در جهت تحلیل رفتار بازدید کنندگانتان استفاده کنید.

ابزار Omniconvert

اگر میخواهید در سایتتان A/B تست های متوعی بگیرید تا رفتار مشتریان را تحلیل کنید، این ابزار برای شما بسیار مفید است که بتوانید نرخ تبدیل سایت خودتان را بهینه کنید.

نتیجه گیری:

افزایش نرخ تبدیل سایت
افزایش نرخ تبدیل سایت

قبل از سرمایه گذاری و هزینه روی مواردی مثل سئو، کمپین های تبلیغاتی بزرگ و انواع روش های بازاریابی، ابتدا روی بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل سایت خود کار کنید و هزینه خودتان را در این قسمت بپردازید. سپس میتوانید هزینه های مربوط به سئو، تبلیغات و… را انجام دهید.

در آخر یک مثال واقعی از مشتریان خودمان بزنیم :

مشاوره ای داشتیم با یکی از مشتریان که در طول یک سال بالغ بر 300 میلیون روی سئو سایت خود هزینه کرده بود و در جایگاه های بالا گوگل هم قرار گرفته بود ولی ناراحتی کارفرما از روی نداشتن مشتری بود. پس از بررسی وب سایت متوجه شدیم که اصلا وب سایت نمیتواند به کاربرانی که وارد سایت می شوند بفروشد و عملا هزینه هایی که کرده بود تقریبا میتوانیم بگویم سوخت شد. چون نتیجه خیلی بهتری می توانست به واسطه بهینه کردن نرخ تبدیل سایت خود بگیرد.

امیدواریم نهایت استفاده از مقاله افزایش نرخ تبدیل سایت برده باشید. سوالات و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.