برای کسانی که قصد طراحی سایت و همین‌طور ایجاد کسب‌وکار اینترنتی را دارند، در بین مقالات و اصطلاحات مرتبط با وب، سئو و…، این سوال ایجاد می‌گردد که وبسایت واکنش گرا چیست و چرا مدام در مورد آن صحبت می‌شود.

اصلاً ریسپانسیو بودن وب‌سایت چه مزیت‌هایی خواهد داشت و آیا ریسپانسیو روی سئو تأثیر می‌گذارد؟ در پاسخ به سوال اول باید بگوییم که مفاهیم ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت، به معنای قالب و فرمتی است که با تمامی رزولوشن‌ها و دیوایس‌ها هماهنگ خواهد بود.

علاوه‌برآن، باید بدانید که این موضوع به‌صورت مستقیم و کاملاً ویژه روی سئو تأثیر می‌گذارد. در وین مارکتینگ بیشتر این موضوع را، بررسی خواهیم کرد.

منظور از وبسایت واکنش گرا چیست؟

ممکن است با سایت‌هایی مواجه شوید که علاوه بر اسکرول از بالابه‌پایین برای خواندن محتوا و دیدن نتایج، نیاز به اسکرول از سمت راست به چپ یا برعکس نیز داشته باشند.

این در سال 2023 میلادی، در دنیای طراحی سایت و سئو به معنای عدم رعایت پایه‌ترین المان‌های سئو خواهد بود. براین‌اساس، گوگل پایین‌ترین نتایج را برای وب‌سایت‌هایی در نظر می‌گیرد که رسپانسیو نشده‌اند.

در وین مارکتینگ، بیشتر بخوانید: چگونه یک سایت موفق داشته باشیم + چک لیست

طراحی رسپانسیو باعث می‌شود که یک وبسایت با هراندازه صفحه تنظیم شود. این نیاز به ساخت و نگهداری دو نسخه مختلف از سایت شما را برطرف می‌کند و به همان اندازه که در تبلت و دسکتاپ استفاده می‌شود در دستگاه‌های تلفن همراه نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

وب‌سایت واکنش گرا به‌گونه‌ای طراحی شده است که با صفحه نمایشی که در آن مشاهده می‌شود تنظیم شود.

در نتیجه، در هر تلفن همراه، تبلت و دسکتاپ باورنکردنی به نظر می‌رسد. به‌این‌ترتیب، هنگام استفاده از یک گوشی هوشمند یا دیگر دستگاه‌های صفحه‌نمایش کوچک، کاربر مجبور نیست به‌صورت افقی پیمایش کند تا محتوای پنهان را نشان دهد، یا برای بزرگ‌نمایی صفحه، دو بار ضربه بزند یا زوم کنید.

طرح‌بندی‌ها برای مطابقت با اندازه صفحه تغییر می‌کنند و همان‌طور که در مثال مشاهده می‌شود برای نمایش بهتر سازگار می‌شوند.

طراحی واکنشگرا چگونه کار می‌کند؟

طراحی واکنش گرا چگونه کار ميکند

برای اینکه وب‌سایت خود را ریسپانسیو کنید، باید کد اضافی را به سایت موجود خود اضافه کنید. این دستورالعمل‌ها و پارامترها، عملکرد را برای ایجاد تغییرات و روان کردن المان های سایت، دکمه ها، منوها و… در وب‌سایت شما ارائه می‌دهد.

به‌این‌ترتیب نسخه یکسان وب‌سایت در دستگاه‌های مختلف به کاربران ارائه می‌شود، فقط محتوا تغییر شکل داده و برای مشاهده بهتر، مرتب می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، صفحه وب – موبایل اینستاگرام، در نسخه وب‌سایت، به این صورت تنظیم شده است که هنگام مشاهده روی دسکتاپ و تلفن هوشمند کامل و تمام صفحه به نظر برسد.

مزایای رسپانسیو بودن سایت

مزايای رسپانسيو بودن سايت

سوال دیگری که در مورد این موضوع مطرح می‌گردد این است که مزایای وبسایت واکنش گرا چیست چیست؟ این چه تأثیری روی دیده‌شدن یک صفحه وب خواهد داشت. در این بعد، باید به این مسئله دقت کنید که موضوع، تا حد زیادی شبیه به مرگ و زندگی است.

تجربه کاربری بهتر

طراحی ریسپانسیو این‌قدرت را دارد که تجربه کاربری شما را بدون توجه به اینکه بازدیدکنندگان وب‌سایت شما از دسکتاپ، تلفن هوشمند یا تبلت استفاده می‌کنند، بهبود بخشد. همان‌طور که گفته شد، انتخاب یک وب‌سایت واکنش گرا، به‌ جای یک نسخه دوگانه، به این معنی است که شما فقط یک وب‌سایت برای نگهداری و به‌روزرسانی دارید.

بهینه‌سازی ساده‌تر

پیاده‌سازی و نگهداری سئو با یک وب‌سایت واکنش گرا ساده‌تر است، زیرا شما فقط باید یک کمپین را ایجاد و نظارت کنید. اگر یک سایت تلفن همراه مستقل دارید، باید دو کمپین جداگانه ترتیب دهید و تلاش مضاعف کنید.

پله آخر: امتیاز اصلی وبسایت واکنش گرا چیست؟

دقت کنید که امروزه بخش مهمی از جستجوها در گوگل و دنیای وب، از طریق موبایل‌ها و تبلت‌ها انجام خواهد شد.

یعنی حتی مردم ترجیح می‌دهند که تمامی کارهای پرداخت، دانلود، وب‌گردی و تماشای فیلم و خرید اینترنتی خود را با موبایل‌های هوشمند انجام دهند؛ در نتیجه وب‌سایت واکنشگرا، از نظر رابط و تجربه کاربری، در نمایی بهتر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و این موضوعی مثبت است.

امیدواریم از مقاله این ساعت بهره لازم را برده باشید، هرگونه پرسش و نظرات خودتان را میتوانید از همین طریق برای ما ارسال کنید.