بازاریابی b2b و b2c و تعریف آن چگونه است؟ همان طور که می‌دانید، امروزه یکی از مهم ترین مواردی که باعث افزایش فروش شما خواهد شد، بازاریابی است. بازاریابی b2b و b2c از متد های معروف بازاریابی روز دنیا هستند که امروزه بسیاری از کسب و کار ها از آن برای پیشرفت و توسعه فروش خود از آن استفاده می‌کنند.

بازاریابی b2b و همچنین بازاریابی b2c هر کدام دارای مزایای و معایب خاص خود هستند که می‌توانند برای شرکت شما مفید یا مضر باشند.

در ادامه به معرفی و شرح هر کدام از این نوع روش ها خواهیم پرداخت.

بازاریابی b2b یک نوع بازاریابی صنعتی است و بازاریابی b2c یک روش مصرفی می‌باشد.

هر کدام از این نوع تکنیک ها دارای تعاریف خاصی می‌باشند که هر کدام از آن ها را در ادامه شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بازاریابی b2b چیست؟

بازاريابی b2b

بازاریابی b2b یا همان بازاریابی بیزینس به بیزینس، فروش محصول دو شرکت به یک دیگر را شرح می‌دهد.

این نوع بازاریابی طبق پایه و اساس قانون فروشنده و مصرف کننده فعالیت می‌کند، یعنی در حالت کلی، بازاریابی b2b و b2c دو نوع متد متفاوت هستند.

  • در بازاریابی و تکنیک فروش قدیمی، سعی می‌شود تا بر روی احساسات مشتری با استفاده از قیمت و نوع بسته بندی و … کار شود تا نتیجه به خرید منتهی شود.
  • در بازاریابی b2b دو شرکت با هم معامله می‌کنند. حتی گاهی اوقات ممکن است که هر دو شرکت به جای اخذ پول، مبادله کالا به کالا انجام دهند و به نوعی یک معامله دو طرف برد، داشته باشند.

سود دهی و قیمت محصولات در این نوع بازاریابی بسیار مهم است و ممکن است گاهی شرکت ها به دلیل افزایش قیمت فروشندگان بدون اطلاع قبلی نسبت به افزایش قیمت ها کنند.

این موضوع سبب می‌شود تا شرکت مقصد یا خریدار کمی با تردید از شما خرید کند.

بازاریابی b2c چگونه است؟

بازاريابی b2b و b2c
بازاريابی b2b و b2c

در این نوع بازاریابی، قیمت ارائه شده مخصوص بازار مصرف کنندگان مصرفی است.

بازاریابی b2b و b2c یک نوع بازاریابی با هدف ثابت ولی مشتریان متفاوت است. شما می‌توانید به راحتی محصول خود را با استفاده از تکنیک b2c به مشتریان و کسب و کار های مختلف معرفی نمایید. مشتریان این نوع محصولات نیز بیشتر افراد حقیقی هستند.

جالب است بدانید که امروزه بیشتر بازاریابی ها بر پایه b2c انجام می‌گیرند و همین نکته خوبی برای شروع خواهد بود.

استراتژی بازاریابی b2b و b2c چگونه است؟

در بازاریابی b2b و b2c، هدف جذب مشتری است، اما هر کدام دارای روش های مختلفی هستند.

در بازاریابی b2b، می‌توانید با استفاده از ظرفیت های در دسترس، مشتریان جدیدی کسب کنید و آن ها را برای خرید از شرکت خود متقاعد سازید.

شبکه های اجتماعی، کمک بسیار شایانی در این زمینه خواهند کرد. همچنین در این نوع بازاریابی باید سفارشات بلند مدت و ثابتی داشته باشید.

برای مثال، دو کارخانه با یکدیگر همکاری می‌کنند. یکی از آن ها مواد اولیه تامین می‌کند و تولیدات را به فروش می‌رساند و دیگری وظیفه تولید محصول را دارد. در بازاریابی b2c نیز محصول را باید به مشتریان خود در بازار مصرفی معرفی کنید.

امیدواریم تا به اینجا از مطالب کاملا استفاده برده باشید.هرگونه سوال و نظرات خودتان را میتوانید برای ما در زیر همین مقاله ارسال کنید.