سیستم های کسب و کار الکترونیک، تجزیه و تحلیل کنید که چگونه فن آوری اینترنت گزاره های ارزشی و مدلهای کسب و کار را دگرگون ساخته است. اینترنت به سرعت در حال تبدیل شدن به زیر ساخت اصلی برای تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک است.

زیرا مجموعه ای از فن آوریها و استانداردهای فن آوری جهانی و با کاربری آسان را ارایه میدهد که همه سازمانها میتوانند آنها را بپذیرند و مهم نیست که از چه سیستم رایانه ای یا سکوی فن آوری اطلاعاتی استفاده میکنند.

کسب و کار الکترونیک
کسب و کار الکترونیک

فن آوری اینترنت نسبت به شبکه های اختصاصی راه حل بسیار کم هزینه تر و آسان تری را برای فعالیت های هماهنگی تأمین میکند شرکتها میتوانند برای کاهش چشم گیر هزینه های نمایندگی و هزینه های مبادله خود از فن آوری اینترنت استفاده کنند. اینترنت به طرز چشم گیری از هزینه ایجاد ارسال و ذخیره سازی اطلاعات می کاهد در حالی که همان اطلاعات را به صورت گسترده تری در اختیار قرار میدهد.

سیستم های کسب و کار الکترونیک و تحویل اطلاعات محدود به روشهای فیزیکی سنتی نیست مصرف کنندگان به جای آن که از واسطه هایی مانند فروشگاههای خرده فروشی استفاده کنند میتوانند خودشان از روی وب اطلاعاتی درباره محصولات به دست آورده و مستقیماً از تأمین کنندگان محصولات خریداری کنند این آزاد کردن اطلاعات از مجاری سنتی زنجیره ارزش دارای تأثیر زیادی بر مدلهای کسب و کار قدیمی بوده و مدلهای جدیدی را نیز به وجود می آورد.

برخی از مجاری سنتی مبادله اطلاعات محصول غیر ضروری و غیر اقتصادی شده اند و مدل های کسب و کار مبتنی بر همراهی فیزیکی اطلاعات با محصولات و خدمات دیگر ضرورتی ندارند با استفاده از اینترنت و شبکه های دیگر برای تجارت الکترونیک سازمان ها در برخی از صنایع میتوانند تراکنشهای خرید و فروش را به طور مستقیم یا مشتریان و تأمین کنندگان مبادله کرده و واسطه های ناکارآمد را حذف کنند.

سيستم هاd کسب و کار الکترونيکی
سيستم هاd کسب و کار الکترونيکی

اینترنت عدم تقارن اطلاعات را کاهش داده و رابطه عمق و سطح اطلاعات را دگرگون ساخته است شرکتها با استفاده از قابلیتهای اینترنت و چندرسانه ای وب می توانند به سرعت و با قیمت مناسب اطلاعات تفصیلی محصول و اطلاعات تفصیلی ویژه هر مشتری را به شمار زیادی از آنان به طور هم زمان ارایه دهند.

بخوانید: طراحی سایت در رشت

اینترنت میتواند با افزودن ارزش اضافی به محصولات و خدمات موجود یا با فراهم کردن شالوده محصولات و خدمات جدید به شرکتها کمک کند تا از راههای جدیدی به ایجاد و کسب سود بپردازند.

مدلهای کسب و کار مختلف زیادی برای تجارت الکترونیک بر روی اینترنت ظاهر شده اند از جمله ویترینهای مجازی کارگزاران اطلاعات کارگزاران مبادله تأمین کنندگان محتوا تأمین کنندگان خدمات آنلاین جوامع مجازی و درگاه ها.

تجارت الکترونیک را تعریف کنید و شرح دهید که چگونه تجارت الکترونیک در حال تغییر دادن خرده فروشها و تراکنشهای مؤسسه با مؤسسه است.

تجارت الکترونیک فرآیند خرید و فروش کالاها به صورت الکترونیکی میباشد و از تراکنش های کسب و کار رایانه ای اینترنت و دیگر فن آوری های شبکه ای دیجیتالی استفاده می کند.

تجارت الکترونیک شامل ،بازاریابی پشتیبانی مشتریان تحویل و پرداخت میشود.

سه نوع اصلی تجارت الکترونیک عبارتند از:

  1. مؤسسه با مصرف کننده (B2C)
  2. مؤسسه با مؤسسه (B2B)
  3. مصرف کننده با مصرف کننده (C2C)

تاثیر اینترنت در کسب و کار الکترونیک

اینترنت مجموعه ای از فن آوریهای جهانی قابل دسترس برای تجارت الکترونیک را فراهم میکند که میتوان از آنها برای ایجاد مجاری جدید بازاریابی فروش و پشتیبانی مشتریان و حذف واسطه ها در تراکنشهای خرید و فروش استفاده کرد.

میتوان از قابلیت های تعاملی وب برای برقراری روابط نزدیک تر با مشتریان در امر بازاریابی و پشتیبانی مشتریان بهره گرفت بنگاهها میتوانند از فن آوریهای گوناگون شخصی سازی وب برای ارایه صفحات وب با محتوای مرتبط با علایق ویژه هر کاربر استفاده کنند.

شرکت ها همچنین میتوانند با استفاده از وب سایتها برای تأمین اطلاعات سودمند و نیز دسترسی به پست الکترونیک و تلفن برای نمایندگان خدمات مشتریان هزینه ها را کاهش داده و خدمات مشتریان را بهبود بخشند.
تجارت الکترونیک مؤسسه با مؤسسه با توانمند ساختن شرکت ها در یافتن تأمین کنندگان، استعلام قیمت، ثبت سفارش و ردیابی کالاهایی که به صورت الکترونیکی حمل میشود کارآمدیهایی را به وجود می آورد.

مؤسسات بازرگانی می توانند از وب سایتهای خود برای فروش به مؤسسات بازرگانی دیگر استفاده کنند یا از بازارهای شبکه ای یا شبکه های صنعتی خصوصی بهره گیرند بازارهای شبکه ای یک معاملات دیجیتالی مبتنی بر فن آوری اینترنت را برای بسیاری از خریداران و فروشندگان فراهم میکنند.

این بازارها را میتوان از این طریق که آیا آنها کالاهای مستقیم یا غیر مستقیم میفروشند خرید بلند مدت یا فوری را پشتیبانی میکنند یا از نظر خدمت رسانی به بازارهای عمودی یا افقی تفکیک کرد.

شبکه های صنعتی خصوصی برای توسعه کارآمد زنجیره تأمین و پاسخ سریع به تقاضاهای مشتریان یک بنگاه را به تأمین کنندگان و دیگر شرکای کسب و کار راهبردی آن پیوند می دهد.
سیستم های اصلی پرداخت در تجارت الکترونیک را مقایسه کنید.

سیستم های اصلی پرداخت الکترونیک برای تجارت الکترونیک عبارتند از:

سیستم های کارت اعتباری ،دیجیتالی سیستمهای پرداخت دیجیتالی تراز انباشته سیستم های پرداخت ارزش اندوخته چکهای دیجیتالی و سیستم های پرداخت و ارایه صورت حساب الکترونیکی سیستمهای تراز انباشته و سیستمهای ارزش اندوخته شامل کارت های هوشمند و پول نقد دیجیتالی برای پرداختهای کوچک سودمند هستند.

نقش فن آوری اینترنت را در تسهیل مدیریت و هماهنگی داخلی و فرآیندهای کسب و کار برون سازمانی ارزیابی کنید. با استفاده از استانداردهای اتصال اینترنتی میتوان شبکه های اختصاصی و داخلی شرکت ها به نام اینترانت را به وجود آورد اکسترانتها شامل اینترانتهای اختصاصی هستند که توسعه یافته اند تا در دسترس سازمانها و افرادی خارج از بنگاه قرار داده شوند.

کسب و کار
کسب و کار

اینترانتها و اکسترانتها با تأمین یک فن آوری کم هزینه در حال شکل دادن به بنیانهای کسب و کار الکترونیک هستند سازمانها از اینترانت ها برای به وجود آوردن محیط های مشارکتی برای هماهنگ کردن کارها و استفاده مشترک از اطلاعات برای ایجاد جریان اطلاعات در میان عرصه های کارکردی مختلف استفاده می کنند.

و نیز اینترانتها همچنین راه کار کم هزینه ای را برای بهبود بخشیدن به هماهنگی میان فرآیندهای کسب و کار کارکردی در درون سازمان فراهم می آورند. اکسترانتها به هماهنگ ساختن فرآیندهای کسب و کار مشترک با مشتریان تأمین کنندگان و دیگر سازمانهای بیرونی کمک میکنند.

تجارت مشارکتی اکسترانت ها را ایجاد میکند تا سازمانهای گوناگون را برای طراحی مشارکتی، توسعه ساختن جابه جا کردن و اداره کردن محصولات از طریق چرخه های حیات آنها توانمند سازد.

یک بنگاه که تجارت مشارکتی را به کار میگیرد با تأمین کنندگان و مشتریان خود به سطوح جدیدی از کارایی به وسیله کاهش چرخه های طراحی محصول حداقل کردن مازاد موجودی کالا پیش بینی تقاضا و نگهداشتن شرکا و مشتریان آگاه دست می یابد.
چالشهای کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک و راه حلهای مدیریتی آن را بیان کنید.
شمار زیادی از مدلهای کسب و کار مبتنی بر اینترنت هنوز راه های اثبات شده ای برای تولید سود یا کاهش هزینه نیافته اند.

توانمند سازی دیجیتالی یک بنگاه برای تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک مستلزم تغییرات سازمانی دشواری از جمله طراحی مجدد فرآیندهای کسب و کار شکل دادن دوباره روابط با مشتریان تأمین کنندگان و دیگر شرکای تجاری و نقشهای جدیدی برای کارکنان است.

سازمانها با روی آوردن به اینترنت به عنوان راه دیگری برای فروش ممکن است دچار تضاد مجراها بشوند امنیت امور خصوصی و مسائل قانونی چالشهای دیگری از تجارت الکترونیک را ارایه میکنند.

در سیستم های کسب و کار الکترونیک قبل از پذیرفتن تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک بنگاه ها باید درک کنند چگونه فن آوری اینترنت به طور دقیق برای کسب و کار ارزش فراهم کرده و چگونه کل راهبرد کسب و کار آنها را بیان می کند.

آنها باید همچنین تغییرات سازمانی از جمله تغییر فرآیندهای کسب و کار و توسعه دادن طرحی برای اداره کردن تضاد مجراها را جلو بیاندازند.

سرانجام آنها به سیاستهای شرکتی و ابزارهایی برای ارتقای امنیت و امور خصوصی در یک محیط کسب و کار الکترونیکی نیاز
خواهند داشت.

امیدواریم از مقاله وین مارکتینگ با عنوان فرصت و چالش سیستم های کسب و کار الکترونیک، نهایت استفاده را برده باشید.