انواع بازاریابی دهان به دهان و تعریف آن را باهم در طی این مقاله بررسی میکنیم، همان طور که می‌دانید، یکی از مهم ترین اصول فروش و معرفی محصولات به مشتریان، بازاریابی است. بازاریابی انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها بازاریابی دهان به دهان است.

انواع بازاریابی دهان به دهان تعاریف مختلفی دارد و نسبت به نوع آن ممکن است تکنیک های متفاوتی داشته باشد.

اصولا این نوع بازاریابی به صورت شفاهی است، شاید جالب باشد بدانید که این نوع بازاریابی توسط مشتریان راضی از محصول شما انجام می‌شود.تمام مشتریانی که از محصول و یا خدمات شما راضی باشند، آن را به سایر افراد معرفی خواهند کرد، این کار باعث می‌شود تا سایر افراد نیز به مشتری شما تبدیل شوند.

انواع بازاریابی دهان به دهان شامل بازاریابی در شبکه های اجتماعی، در محیط های عمومی و … می‌باشد.

انواع بازاريابی دهان به دهان

در ادامه سعی می‌کنیم تا این نوع بازاریابی را برایتان بیشتر شرح دهیم. با ما همراه باشید.

مزایای بازاریابی دهان به دهان

انواع بازاریابی دهان به دهان می‌تواند شامل روش های متفاوتی باشد. جریان این نوع بازاریابی توسط مردم رقم می‌خورد و شرکت ها و مجموعه ها هیچگونه هزینه ای برای انجام این نوع بازاریابی نمی‌کنند. جالب است بدانید که این نوع بازاریابی بیشتر به نفع شرکت های کوچک می‌باشد.

رسانه های اجتماعی از جمله شبکه های اجتماعی، می‌توانند تاثیر بسزایی در روند انجام این عمل داشته باشند. بازاریابی دهان به دهان شامل مدل های مختلفی مانند ارگانیک درون مصرفی، بازاریابی خطی و شبکه همسان سازی می‌باشد.

در مدل ارگانیک درون مصرفی، برند هیچ دخالتی در روند تبلیغات و بازاریابی ندارد. در این روش، پروسه تبلیغات کاملا خودکار می‌باشد. فقط باید محصول و یا خدمات شما به حدی خوب باشد که بتواند مشتریان را راضی کرده و آن ها را مجبور به معرفی محصول شما به دیگران کند.

مدل دیگر این تبلیغات، بازاریابی خطی است. در این مدل، فروشنده، مشتریان را مجبور به بحث در مورد آپشن های محصول می‌کند و در نهایت باعث معرفی محصولش بین دیگران می‌شود.

بازاریابی دهان به دهان چه تفاوتی با سایر بازاریابی ها دارد؟

انواع بازاريابی دهان به دهان

همان طور که گفتیم، انواع بازاریابی دهان به دهان شامل مدل های مختلفی از جمله تبلیغ در رسانه های اجتماعی همانند شبکه های اجتماعی انجام می‌شود.

قبلا این نوع بازاریابی به صورت کلامی در میان مردم بود. اما امروزه، شبکه های اجتماعی نیز سهمی در این برندینگ دارند.

البته لازم به ذکر است که حدود 70 درصد بازاریابی دهان به دهان به صورت چهره به چهره و از نزدیک است، اما در حالت کلی و طبق آماری که به دست آمده است، این نوع بازاریابی بیشتر به شیوه سنتی انجام می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این نوع بازاریابی دارای یک ایراد بسیار بزرگی نیز می‌باشد، آن هم این است که اگر مشتریان از محصول و خدمات شما ناراضی باشند، ممکن است با موج تبلیغات منفی به سمت سایر مشتریان شما بروند و آن ها را از خرید محصول دلسرد کنند.

پس همیشه این نوع بازاریابی ممکن است خوب جواب ندهد. اگر این اتفاق بیفتد شما تحت هیچ شرایطی توانایی مقابله با این تبلیغات منفی را نخواهید داشت.

امیدواریم تا به اینجا از مقاله بازاریابی دهان به دهان نهایت استفاده را برده باشید.

هرگونه سوال و یا نظراتتان را میتوانید در زیر همین مقاله ارسال کنید.