در رابط کاربری و تجربه کاربری و تفاوت آن موضوعی است که در این ساعت میخواهیم در وین مارکتینگ بپردازیم. رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) به صورت کلی، چه تعریفی دارند؟
رابط کاربری و تجربه کاربری دو مورد بسیار مهم در طراحی و توسعهٔ نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها هستند که در جهت افزایش رضایتمندی کاربران و تبدیل به کاربران وفادار مهم هستند. این دو موضوع در اصل باهم مرتبط هستند اما دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به آن می پردازیم.

رابط کاربری (UI)

رابط کاربری

رابط کاربری به طراحی و ارائهٔ ابزارها و فرایندهایی که کاربر با آنها در محصول مورد نظر قرار دارد و در ارتباط است، اشاره دارد. این موضوع شامل ظاهر و گرافیک، طرح بندی صفحات، آیکون‌ها، فونت‌ها، رنگ‌ها و دیگر عناصر ظاهری است که تجربهٔ بصری کاربر را در برمیگرد.

هدف اصلی رابط کاربری ایجاد یک تجربه دیداری مناسب برای کاربران است که بتوانند به آسانی به عناصر سایت دسترسی داشته باشند.

رابط کاربری علاوه بر جنبه‌های ظاهری، به بهبود تعامل کاربر با سیستم هم توجه میکند. این موضوع، شامل طراحی دکمه‌ها، فرم‌ها، منوها و دیگر عناصر تعاملی است که کاربران با آنها در حال تعامل هستند.

بهترین طراحی‌های رابط کاربری صرفا فقط بحث ظاهری صفحات نیست، هدف اولیه رابط کاربری، آسان کردن و تسهیل در تعامل کاربران است.

در ادامه به برخی مهمترین نکاتی که شما باید در طراحی رابط کاربری یا UI رعایت کنید اشاره میکنیم:

1. طراحی صفحات

طراحی برای صفحات وب سایت شما، اولین گام در ساخت یک رابط کاربری موثر است. طراحی صفحات باید منطبق با نیازها و جریان رابط کاربری باشد، به طوری که کاربران به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

2. عناصر دیداری
این عناصر شامل دکمه‌ها، منوها، فرم‌ها، جعبه‌های متن، تصاویر، ویدئوها، نمودارها و دیگر عناصری هستند که کاربران با آنها در ارتباط هستند. طراحی صحیح این عناصر باعث ایجاد تجربهٔ کاربری راحت و جذاب می‌شود.

3. رنگ‌ها و فونت‌ها
انتخاب رنگ‌ها و فونت‌ها منطبق با اهداف برند برای کاربران بسیار مهم است. رنگ‌ها و فونت‌ها باید خوانا و قابل فهم باشند و با سبک و هدف محصول یا خدمات همخوانی داشته باشند. انتخاب رنگ ها را میتوانید بر اساس جنس مخاطبین خود انتخاب کنید.

4. آیکون‌ها

طراحی آيکون ها
آیکون‌ها به عنوان نشانه‌های نمادین سایت برای عملکردهای مختلف در رابط کاربری استفاده می‌شوند. طراحی مناسب آیکون‌ها، کاربران را در تشخیص و استفاده بهتر از امکانات مختلف سایت شما کمک بسیار می کند.

5. واکنشگرایی (Responsive Design)
طراحی واکنشگرا در هر زمانی بسیار مهم بوده و خواهد بود، امروزه اکثر کاربران به واسطه موبایل و تبلت وارد وب سایت های میشوند، پس بسیار مهم است که رابط کاربری شما در تمامی دستگاه های واکنشگرا باشد.

6. سادگی و آسانی استفاده
رابط کاربری باید ساده، مفهومی و آسان برای استفاده همه کاربران باشد. در اصل کاربران باید به راحتی بتوانند به اهداف خود دست یابند و به آنچه که نیاز دارند به آسانی در دسترس آن ها قرار گیرند.

طراحی یک رابط کاربری موثر و موفق نیازمند توجه به همهٔ این عناصر و تعامل موثر با سایر اعضای تیم طراحی و توسعه است. همچنین، بهبود مداوم و بازخوردهای کاربران نیز برای بهبود و بهینه‌سازی رابط کاربری بسیار مهم است.

رابط کاربری و تجربه کاربری:

  1. طراحی صفحات
  2. عناصر دیداری
  3. رنگ‌ها و فونت‌ها
  4. آیکون‌ها
  5. واکنشگرایی (Responsive Design)
  6. سادگی و آسانی استفاده

بخوانید : طراحی سایت ساری توسط تیم متخصص

تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری یا user experience به روند کلی تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات سایت شما است.تمامی جنبه‌های تعاملی، ارتباطی و تجربی کاربران با سایت شما را شامل می شود. تجربه کاربری شامل رابط کاربری (UI) است.

اگر بخواهیم مثال بزنیم: فرض کنید کاربر وارد سایت شما میشود محصول را انتخاب میکند و به مرحله خرید میرسد و وب سایت در آنجا میگوید که شما عضو نیستید و ابتدا باید عضو باشید و در همان لحظه کاربر باید مجددا ثبت نام کند و از نو مجدد محصول را انتخاب کند تا به مرحله ثبت نهایی برسد.

این موضوع ممکن است که بسیاری از کاربران خریدشان را رها کنند و در این حالت میتوان گفت که تجربه کاربری چقدر مهم است.

هدف اصلی تجربه کاربری ارائهٔ تجربه‌ای مثبت و مناسب برای کاربران شما است و باید با حساسیت بالا به آن توجه شود.

تفاوت‌ها

  • محور تمرکز: در UI، تمرکز بر روی طراحی و ارائهٔ عناصر دیداری است، در حالی که در UX، تمرکز بر روی کل تجربهٔ کاربری در طول زمان است.
  • هدف اصلی: هدف اصلی UI ایجاد یک رابط کاربری زیبا و کاربرپسند است، در حالی که هدف اصلی UX ارائهٔ تجربه‌ای مناسب و جذاب برای کاربران است.
  • محتوا و عناصر: UI معمولاً بر روی ظاهر و عناصر دیداری متمرکز است، در حالی که UX به تعاملات، رفتارهای کاربری و تجربهٔ کاربر در کل محصول یا خدمات سایت شما توجه دارد.

به صورت کلی رابط کاربری و تجربه کاربری دو مورد مرتبط با یکدیگر هستند که باید قبل از اجرا هر نوع پلتفرم، نسبت به آن حساسیت به خرج دهید.

وظایف طراح در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

1. تحلیل نیازهای کاربر
یکی از اولین وظایف طراح در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، تحلیل نیازهای کاربران وب سایت است. طراح با بررسی نیازها، مشکلات و خواسته‌های کاربران سعی می‌کند تا یک پلتفرم مناسب را ارائه دهد که باعث رضایت و راحتی بیشتر کاربران شود و به آسانی به موارد متعدد دسترسی داشته باشند.

2. طراحی و توسعهٔ رابط کاربری (UI)
وظیفهٔ اصلی یک طراح UI، طراحی و توسعهٔ رابط کاربری یا همان User Interface است. این شامل طراحی ظاهر و گرافیک، طراحی در صفحات سایت، انتخاب رنگ‌ها و فونت‌ها، طراحی دکمه‌ها، آیکون ها و عناصر ظاهری دیگر می‌شود.

3. تجربه کاربری (UX) معماری
طراح UX به معماری تجربه کاربری یا user experience می‌پردازد. این مورد شامل طراحی فرآیندها، جریان کاربری، ساختار اطلاعاتی و ارتباطات میان عناصر مختلف محصول یا خدمات است. هدف این وظیفه ایجاد یک تجربه کاربری فعال، مناسب و مطابق با نیازهای کاربران است.

4. تست و ارزیابی
وظیفهٔ طراح شامل تست و ارزیابی محصول یا خدمات نیز می‌شود. طراح با استفاده از ابزار های CRO و  انجام تست‌های مختلف مانند تست کاربری، تست A/B و تحلیل بازخوردهای کاربران، به بهبود محصول و ارتقاء تجربه کاربری کمک می‌کند.

5. به‌روزرسانی و بهبود مداوم
طراح در این مرحله باید به صورت مستمر تحلیل ها را بررسی کند و نسبت به بازخوردهایی که از سمت کاربران میگیرد، سعی به بهتر کردن طرح کند. این مورد همیشه میتواند به بهبود تجربه کاربری کاربران شما کمک کند.

خلاصه

تجربه کاربری
تجربه کاربری

وظایف طراح در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری شامل تحلیل نیازهای کاربران، طراحی و توسعهٔ رابط کاربری، معماری تجربه کاربری، تست و ارزیابی، به‌روزرسانی و بهبود مداوم محصول یا خدمات است. این وظایف با همکاری و تعامل مداوم با تیم‌های مختلف مانند توسعه‌دهندگان و مدیریت، منجر به ایجاد تجربه کاربری عالی و موفق می‌شود.

نتیجه گیری:

رابط کاربری (UI) یکی از ابزارهای اصلی در طراحی محصولات دیجیتال است که تاثیر بسزایی بر تجربه کاربری و در نهایت رشد درآمد مجموعه شما را به همراه دارد.

طراحی یک رابط کاربری موثر و موفق نیازمند توجه به عناصر مختلفی از جمله طراحی صفحات، عناصر دیداری، رنگ‌ها و فونت‌ها، آیکون‌ها، واکنشگرایی، سادگی و آسانی استفاده و در نهایت کنترل و بازخورد است.

با توجه به اینکه رابط کاربری مستقیماً به تجربه کاربری (UX) مرتبط است، هماهنگی بین این دو عنصر بسیار حیاتی است. طراحان باید به همراه توسعه‌دهندگان و سایر اعضای تیم، بهبودات مداوم و تست‌های کاربری را انجام دهند و نسبت به بازخوردهایی کاربران میگیرند، بهینه سازی های لازم را انجام دهند تا شاهد افزایش تجربه کاربری و در نهایت افزایش رضایت کاربران خود باشید.